Koncepcja pracy

Koncepcja pracy Niepublicznego Punktu Przedszkolnego  IBMokronosek 2016-2021

Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Niepubliczny Punkt Przedszkolny IBMokronosek daje szansę społecznego rozwoju, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia.

Cele strategiczne IBMokronoska to:

  • zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia
  • kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla różnych zachowań
  • wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej), z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka
  • integracja z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym
  • dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci jako zdolnych do niesienia pomocy rówieśnikom i młodszym kolegom
  • stosowanie takich metod pracy, które umożliwiają stymulację rozwoju dzieci, ich aktywność i samodzielność
  • indywidualizowanie pracy ze wszystkimi dziećmi, w celu wyrównywania szans edukacyjnych.

Uczestnictwo dziecka w życiu grupy pozwala na bycie sobą wśród innych, rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji, wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności, przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.

Wizja

Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki, rozwijać i pielęgnować talenty. Skutecznie przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.

Misja Niepublicznego Punktu Przedszkolnego IBMokronosek

  1. Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb.
  2. Uczymy wrażliwości na potrzeby innych.
  3. Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.
  4. Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci.
  5. Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.

Zasoby przedszkola IBMokronosek

Zasoby ludzkie:

  • wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana, stale doskonaląca swoje umiejętności, odpowiedzialna kadra pedagogiczna
  • zespół specjalistów: psycholog, pedagog specjalny, logopeda, lektorzy języków obcych

Zasoby materialne:

  • sale wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci
  • plac zabaw
  • szatnia
  • toalety dla dzieci

Zadania na lata 2016 – 2021

  1. Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą, zgodnych z rozwojem fizjologicznym, umysłowym, podstawą programową wychowania przedszkolnego
  2. Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych
  3. Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej opracowanych dla dzieci niepełnosprawnych.
  4. Współpraca z rodziną.
  5. Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych.
  6. Nawiązanie współpracy z placówkami oświatowymi, pozyskiwanie partnerów.
  7. Proponowanie szerokiej gamy zajęć dodatkowych, w celu rozwijania talentów i zainteresowań

W ramach zadań określono cele ukierunkowane na poszczególne grupy osób: dzieci, rodziców oraz nauczycieli.

Dziecko

  • Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  • Jest akceptowane takie, jakie jest.
  • Czuje się bezpiecznie.
  • Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
  • Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
  • Buduje pozytywny obraz samego siebie.
  • Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
  • Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole z powodzeniem.
  • Ma możliwość wszechstronnego rozwijania umiejętności i talentów.

Rodzice

  • Otrzymują rzetelną i obiektywną informację na temat postępów i niepowodzeń dziecka.
  • Uzyskują pomoc specjalistów.
  • Wyrażają swoją opinię i mają wpływ na pracę Punktu Przedszkolnego.
  • Czynnie uczestniczą w życiu placówki.
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

Nauczyciele

  • Otaczają dzieci opieką i zapewniają im bezpieczeństwo.
  • Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki.
  • Tworzą i realizują programy dostosowane do potrzeb grupy i Niepublicznego Punktu Przedszkolnego IBMokronosek.
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
  • Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
  • Są aktywni i twórczy.
  • Monitorują efektywność własnej pracy.
  • Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz Niepublicznego Punktu Przedszkolnego IBMokronosek oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola.
  • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
  • Podnoszą kwalifikacje zawodowe i zdobywają stopnie awansu zawodowego.
  • Prowadzą obserwacje pedagogiczne, które wykorzystują w pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Koncepcja pracy została przedstawiona i zaakceptowana na spotkaniu Rady Pedagogicznej 29.08.2016r.